måndag 30 april 2012

WOW!

I lördags morse fick jag tag i en bok jag länge tänkt läsa! Vilken tur att jag vaknade så tidigt, för innan frukost hade jag nästan läst ut den : )  Som jag grät! Boken heter Vem är du Johanna? och är skriven av Lin Hallberg. Jag har läst många hästböcker i min ungdom, men nu var det ett bra tag sedan sist. Lin Hallberg har ju skrivit massor av hästböcker och den här boken handlar också om hästar, men den handlar om sååå mycket mer.

Boken handlar alltså om Johanna som är född på Island, men flyttade till Sverige med sin mamma när hennes föräldrar separerade när hon var liten. Hon älskar sin sköthäst Kasper och blir helt förkrossad när han måste avlivas. Det är som om Johanna inte längre orkar med någonting och hon mår riktigt, riktigt dåligt. Hon skolkar och driver omkring. Hon kan inte alls prata med sin mamma och någonstans långt inom sig anklagar hon sin mamma för att hon inte har någon kontakt alls med sin pappa. Ingenting spelar någon roll längre. Så blir Johannas farmor på Island sjuk och hon vill att Johanna ska komma till henne, så Johanna åker. Det passar ju också bra med ett miljöombyte så att hon kommer bort från sina problem. Men det är inte helt lätt att komma tillbaka till Island och familjen där. Hon har ju inte träffat sin pappa, farfar eller farmor på ungefär 10 år.

Men vilken bra bok! Gillar du hästar det allra minsta måste du bara läsa den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar