måndag 11 februari 2013

Skuggan i väggen

I november skrev jag om att jag lyssnat på Maud Mangold och Kerstin Lundberg-Hahn på Bokmässan och att jag blev sugen på att läsa deras böcker, Svart glas och Skuggan i väggen. Svart glas av Mangold läste jag nästan på en gång men Skuggan har jag släpat runt på länge! Men så började jag och då kunde jag inte sluta! Den handlar om Michaela, kallas Micke, som tillsammans med sin mamma flyttar norrut i Sverige. De har flyttat jätteofta och Micke är verkligen trött på det! I Mickes nya rum finns en skugga på väggen, en fuktfläck som ser ut som en människa. Det är veckan före sommarlovet när Micke börjar i sin nya skola, när hennes klasskompisar  får reda på var hon bor undrar de om hon vet att hon bor i ett spökhus?! Det bodde en tjej i hennes hus tidigare, klasskompisarna säger att tjejen blev knuffad ner i älven och drunknade och det är hennes ande som inte kommer till ro, det är därför hon spökar! Hualigen! Riktigt spännande är det och på slutet kan jag inte läsa färdigt fort nog!
Kerstin Lundberg-Hahn har riktigt fått till en  "creepy" känsla, samtidigt som det också handlar om Mickes vardag, hur trött hon är att ständigt börja på nytt, hur hon skäms för hur slarvigt det ser ut hemma när hon tar hem sina nya klasskompisar Claudia och Stina. Det handlar också om mobbning och om hur olika barns familjesituationer ser ut. Fast mest är den läskig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar